Lessen - Totalbody Health Centre

Klankmeditatie

Een klankmeditatie laat je in stilte de klanken van klankschalen en diverse andere instrumenten bij je binnen komen.

Deze instrumenten worden in de zaal zacht bespeeld. Ver weg, dan weer dicht bij. De klanken brengen ontspanning. De trillingen voelen die voor rust kunnen zorgen. Een gevoel van welbehagen. Bij jezelf komen. Een meditatief moment voor jezelf.

 

Aan het begin van een klankmeditatie, liggend op je matje, maak je het jezelf zo gemakkelijk mogelijk. Een deken kan voor extra warmte zorgen. Een klankmeditatie duurt ongeveer 30 minuten.

Yin yoga

Energie laten stromen door stil te worden

Yin Yoga werkt op de dieper gelegen weefsels oftewel onze ligamenten, aanhechtingen, pezen, gewrichten, en zelfs onze botten.

  • Houdingen passief maar toch licht intensief
  • Houdingen worden 3-5 min aangehouden
  • Bindweefsel en gewrichten worden mobieler
  • Gewerkt met bolster, blokken en banden
  • Gewerkt aan gebied heupen, si-gewricht en rug

 

Je kunt Yin Yoga beoefenen ook als balans voor elke actieve bewegingsvorm (zoals dynamische yoga, hardlopen, fietsen, enz.) of juist om balans te brengen in ons toch al snelle en hectische dagelijkse leven.

Easy yoga

Voor wie?

Voor iedereen die een betere balans zoekt tussen spanning en ontspanning of om beter te leren met spanningen om te gaan zodat bepaalde klachten zullen verminderen en zelfs spanningsklachten voorkomen kunnen worden.

“Het gaat wel over als ik op vakantie ben”, “het is vanzelf gekomen dus zal het ook wel weer vanzelf overgaan” of “dit gaat mij niet overkomen”, deze bekende zinnetjes klinken voor iedereen bekend in de oren….. Toch krijgt 1 op de 6 mensen in Nederland te maken met overspannenheid of een Burn-out. Dit is ook niet zo gek als we kijken in wat voor een drukke maatschappij we leven.
Spanning is onvermijdbaar en in mate zelfs nodig om goed te kunnen functioneren of presteren, maar teveel spanning veroorzaakt stress. Hierdoor kunnen lichamelijke en psychische klachten ontstaan zoals; slecht slapen, veel piekeren, weinig of geen concentratievermogen, onrust enz.

In dit uur gaan we werken met ademhalings- en ontspanningstechnieken.gun-jezelf-rust-stap-uit-de-drukte-en-creeer-ontspanning
Ontspanning door gebruik te maken van de ademhaling zoals:
-ademhalings-oefeningen
-adembewustwordings-oefeningen
Ontspanning door bewegen en te werken met aandacht zoals:
-bewust bewegen
-ontspanningsreactie’s

 

 

 

Body & Mind

Body & Mind is een combinatie van pilates, yoga en tai chi, alles in deze les is afgestemd op het in balans brengen van lichaam en geest. We oefenen op rustige muziek en maken gecontroleerde vloeiende bewegingen. Tijdens de body en mind les gaat het om de kwaliteit van de oefening en niet om de kwantiteit. Tijdens de les worden de oefeningen met hun aanpassingen uitgelegd. Hierdoor worden de oefeningen voor iedereen geschikt gemaakt. Body & mind levert een bijdrage aan een betere lichaamshouding, kracht, balans, souplesse en heeft bovendien een ontstressende werking.

Zumba Dance

Wat is Zumba Dance?

Zumba betekent letterlijk “snel bewegen en lol hebben”. Zumba is een combinatie van fitness- en dansbewegingen op internationale en latijns-amerikaanse muziek zoals Salsa, Calypso, Cumbia maar ook Flamenco, Bellydance en Hip Hop. Zumba kent geen moeilijke choreografie en is dus voor iedereen die van opzwepende swingende muziek houdt. Zumba Dance is de vet verbrandende en calorie verslindende workout.

BodyShake

BodyShake is jouw 45 minuten los gaan! Tijdens deze ultieme buik- en rugtraining wordt er gebruik gemaakt van een buis (Xco-Trainer) met een bewegende massa erin. Door de verschillende maten kan iedereen op zijn of haar eigen niveau trainen. Op klinkende beats van de laatste hits schud je alle stress van je af en voel je direct het effect van deze vernieuwende training. De training heeft een vaste cyclus waarbij elke drie maanden de muziek en de bewegingsroutine worden vernieuwd. De training is gericht op spierversteviging, afslanken, verbetering van de conditie, een betere houding en heel veel FUN!

Hatha yoga

Belangrijk is dat men leert om de aandacht naar binnen te richten en zich bewust te worden wat er zich in het fysieke lichaam afspeelt. Iedere oefening dient men zo geconcentreerd mogelijk uit te voeren en aan te houden. De ademhaling speelt hierbij een belangrijke rol. Laat je niet door iemand anders in een houding forceren. Gebruik je eigen (innerlijke) Kracht. Je voelt jouw eigen lichaam het beste aan! En overschrijd je grens niet! Je zult dan merken als je rustig en ontspannen blijft, je steeds verder kunt komen. Neem na een oefening de tijd om de uitwerking ervan te observeren. De les eindigt met een meditatie of volledige ontspanning. De yogalessen duren vijf kwartier. Er wordt in groepsverband lesgegeven met niet meer dan 11 personen. Het enige wat je nodig hebt is makkelijk zittende kleding, badlaken en een flesje water. Heb je de weg van yoga gevonden, dan heb je een innerlijke reisgids voor het leven. Onze yogadocenten hebben hun opleiding gevolgd bij www.integraleyoganederland.nl en David Swenson.

Flow yoga

Tot rust komen en tegelijk meer energie krijgen; Flow yoga kan meer voor je betekenen dan alleen fysiek bezig zijn. Of je nu wel of niet lenig bent, jong of oud, spiritueel of juist heel nuchter, ervaren bent of voor de eerste keer yoga doet; Flow yoga biedt simpele en effectieve lichaamshoudingen (asanas) om je te helpen ontspannen en fysiek sterker te worden.

Wat is Flow yoga?

Flow yoga is een actieve vorm van yoga waarbij je, in combinatie met een diepe en kalme manier van ademhalen, dynamisch en vloeibare bewegingen maakt.

Voordelen van Flow yoga

  • Innerlijke rust en balans in het dagelijkse leven
  • Opbouw en versteviging van spierweefsel
  • Verbetering van de conditie
  • Stimulatie bloedcirculatie, spijsvertering, vetverbranding
  • Innerlijke massage van de organen
  • Positieve prikkeling van het zenuwsysteem
  • ‘Verzorging’ van het gehele lichaam

Xtreme

TRX Suspension 30-minuten training is een revolutionaire manier van trainen waarbij gebruik gemaakt wordt van het eigen lichaamsgewicht. Flexibiliteit en balans worden verbeterd en de dieper liggende spieren van de romp worden versterkt. Iedereen kan met deze functionele training starten ongeacht de leeftijd of het fitheidsniveau van de sporter en is dus zowel voor beginnende sporters alsmede topatleten, waarbij krachttraining en cardio-training of een combinatie hiervan aan bod komen.

Pilates

Pilates is een trainingsvorm die zich richt op het verbeteren van flexibiliteit en kracht zonder overdreven spiermassa te ontwikkelen. Centraal staan: bewustwording van correct bewegen en de combinatie van stabiliteit, juiste houding, efficiënte ademhaling en totale focus. We gebruiken een serie gecontroleerde bewegingen die ten goede komt aan lichaam en geest.

12